Death Stranding
RECENZE
Death Stranding

Vývojář

Sony Interactive Entertainment, Kojima Productions, 505 Games, Guerrilla Games

Více hráču

Single player

Platformy

Věkové hodnocení

Žánr:

Shooter, Role-playing (RPG), Adventure

Revoluční titul je na světě

Přiznám se že recenzi píšu poměrně pozdě. Ne jen proto, že hra již je dlouho na světě, ale taky je to už nějaká ta doba co jsem ji dohrál. Hideo Kojima hru vydal v roce 2019 jako první titul svého nového studia Kojima Productions s herci jako Norman Reedus a Madsem Mikkelsen v hlavních rolích. Titul získal hned několik pozitivních ohlasů, protože celosvětově známý tvůrce Hideo Kojima má ve svém portfóliu již několik velice úspěšných a populárních her.

A proč jsem recenzi vydal tak pozdě? Ve zkratce jsem hru hrál aniž by jsem záměrně chtěl něco napsat, taky dlouho předtím než vůbec vznikla stránka Konzolovky. Nicméně jsem nedávno hru opět spustil abych se podíval na to, kolik mi chybí trofejí pro tu vysněnou platinu a hned se mi vrátili pocity a emoce, které jsem cítil při hraní Death Stranding. Takže logicky zapínám Low Roar album a cíleně se jdu vypsat o tom, jak je na tom hra, která podle mě redefinovala žánr adventur.

Hideo Kojima nezklamal a redefinoval herní průmysl!
Konzolovky

Pěkně popořádku

Aniž by jsem přeskakoval, pojďme se podívat na to jak Death Stranding vypadal před samotným vydáním a jaké získal emoce - alespoň z mé strany.

Když byl Death Stranding poprvé oznámen v Prosinci 2016, trailer vypadal celkem... zajímavě. Přiznám se že i když jsem obeznámen s kouzli, které Hideo Kojima aplikuje ve své produkci, nebyl jsem doslovně překvapen nebo nějak "okouzlen". Hra vypadala, dobře.. ale to je asi tak všechno. Trailer byl na mě matoucí a nevěděl jsem co si o tom mám myslet. Na internetu se roztrhl pytel s memy, které o Death Stranding mluvili jako o chodícím simulátoru a že Norman Reedus je pouhý pošťák. I přes to ale dokázal Hideo Kojima se svým Kojima Productions zasadit brouka do hlavy lidem se svým inovativním dizajnem, grafickým zpracováním a veškerými technickými vlastnostmi, například herní fyzikou chození po kamenech, lezení a reakce herní postavy na různé materiály v různých výškách, byl technologický div.

Studio následně vydalo několik dalších "kryptických" trailerů a teaserů, které ve mě opět - nijak veliké emoce nevyvolali. Publikum před samotným vydáním bylo také trochu zmatené, naposledy se totiž Hideo Kojima spojoval se zajímavým hororovým titulem PT, který se na chvilku ukázal na PS Store a poté navždy zmizel. Mělo se jednat o hru v sérii Silent Hill, která nakonec nějak neklapla. A i tam měl Norman Reedus hrát hlavní roli. Proto bylo publikum trochu překvapeno když vyšel trailer na Death Stranding, který se od PT velice lišil.

Death Stranding - UI

Vydání a první pohledy

Když tedy titul oficiálně vyšel, ohlasy byly pozitivní, streameři hru hráli, ale i přes to se naplnily některé memy, které o titulu mluvili jako o simulátoru chození, nebo simulátoru České Pošty. Když se na to podíváme s odstupem, mají pravdu. Ve hře hrajete za kurýra, který roznáší zásilky v post-apokalyptickém světe, který je plný neznámých příšer. Hráči tedy několik hodin trávili chozením po otevřeném světe a roznášeli balíčky, za které dostávali "palce nahoru" a tím plnili nějaké to vyšší dobro. Když Death Stranding dáme hráči, který je zvyklý hrát klasické střílečky, nebo více akční hry, tato hra prostě omrzí a nedokáže zase tak moc nabídnout. Na co se teda můžeme více těšit? No je toho hned několik a hlavně pro ty trpělivé se odemyká několik možností.

Hráč totiž ne jenom sbírá "palce nahoru", ale také prestiž a materiály. Prestiží totiž vylepšujete "pobočky" na které balíčky nosíte a ty následně odemykají tzv.: bandwith. Jedná se o nějakou futuristickou síť, ve které je možné stavět různé struktury a tak si vlastně vylepšovat cestovaní po pusté krajině. Mimo jiné, pobočky poté nabízí úkryty a roste tím množství materiálů pro další struktury - a že je těch poboček hned několik.

Proto, když si ten čas opravdu dáte, můžete si svět přetvořit ve vlastní benefity.

Hra samozřejmě není pouze o tomto a pobočky nejsou hned odemčeny. První si je musíte "vydobýt", nebo naleznout nějaký ztracený předmět ve světe a donést jej jejímu majiteli. Nebo - klasickou cestou - vás tam přivede příběh. Protože příběh je rozdělen hned do několika regionů. Co vás ale mile překvapí jsou možnosti interakce se světem a taky to že to co do světa vložíte tam taky zůstane a může se to ukázat dalším hráčům co jsou napojeni na online. Proto lze využívat struktury ostatních, nebo ostatní hráči ty vaše.

Sam je sám proti všem

Nezapomeňme ovšem na fakt že hrajete za postavu Sam Porter, která je prakticky jedna z několika kurýru, kteří se snaží udržet aktuální selhávající svět pohromadě. Váš úkol je spojit co nejvíce lokalit a napojit je na dříve zmiňovanou futuristickou síť. Během toho máte... jak to říct... malé dítě připojené k vašemu tělu. Zní to trochu divně, ale je to tak. Je to proto, že příšery které Death Stranding doprovází nejsou normálně viditelné. Příběh vám vysvětli proč tomu tak je, ale ve zkratce pouze malé embrya mají možnost vycítit je a vy tak vlastně využíváte jejich schopnosti abyste jim mohli čelit. Vše je spojené s místem mezi světem a smrtí, ale to by jsem zacházel až moc do spolierů a když si v retrospektivě ten článek čtu, sám jsem z toho trochu zmatený. Důvod proč jsem nadepsal "Sam je sám proti všem" je ten, že i když jste jeden z mnoha kurýrů, svět je skoro prázdný. Nikoho tam nehledejte. Velké masy lidí žijí na různých lokacích (pobočkách) pod zemí a jediné postavy které uvidíte jsou NPC kurýři, kterých je opravdu málo a nebo vlastnící (obývající) určitých lokalit, kteří od vás buďto berou, nebo vám dávají zásilky, které potřebují odeslat, nebo dostat - a ty uvidíte pouze v holografické verzi. Nicméně Death Stranding nabízí možnosti rychlého transportu, který určitě nejednou využijete. Ať už to jsou motorky nebo větší vozidla, spojení mezi těmito NPC díky tomu bude vypadat (pocitově) že tak daleko od sebe nejsou a svět tak prázdný zase není.

Death Stranding - Sam Porter

Jak je teda možné, že je několik kurýrů ale vy jste TEN kurýr? Je to proto, že si vydobýváte reputaci toho nejlepšího a taky jste ten co má za úkol zachránit svět. Zapomněl jsem totiž zmínit že svět je sice prázdný, ale mimo nadlidských nepřátel (BT), a pár NPC jsou zde také teroristi, kteří chtějí konec světa. A do lokalit kde přebývají si jen tak každý kurýr jít netroufne a samozřejmě jak se dá čekat, některé zásilky vám ukradli.

Vše tak tedy na sebe krásně navazuje. Zásilky hledáte roztroušené po světe, nebo je dostáváte od poboček a následně je nosíte jinam přes lokality plné BT (nadlidských nepřátel), nebo teroristů, které vlastně nemůžete zabít. Každá smrt v Death Stranding je totiž totální katastrofou, která více podlamuje existenci světa jako ho známe.

Takže suma sumárum, opravdu jste sám proti všem, ale nebojte se v doprovodu totiž máte krásný soundtrack od skupiny jako je Low Roar, který je totální třešničkou na dortu. A když jsem přecházel poprvé z pláních plné trávy a pár kamenů do zasněžených hor a uslyšel jsem jednu ze skladeb, opravdu jsem měl husí kůži a totální "wow" efekt. Soundtrack tudíž nemohl být lepší a nedokážu si představit nic jiného.

Úkol spasit celý svět

Už jsme si tedy představili nadlidské nepřátelé (BT), teroristy, ale co je tady dalšího? Kromě enviromentálních eventů, jako je například déšť, který je nebezpečný nejen pro vás, ale i pro vaše zásilky, jsou tady hlavní nepřátelé. Maddsem Mikkelsen například zastupuje roli jednoho z těch hlavních se kterým se setkáte. Jakou roli ovšem hraje říct nemůžu, nicméně se jedná o velice zajímavou. Úkolů teda máte více než dost a určitě jste vyhráli tím že vás nesou krasným prostředím, protože nad tím, si opravdu Kojima Productions vyhráli.

Jak to je tedy dál? Spaste svět a během toho se snažte navázat co nejvíce kontaktů po celém kontinentu. Celý svět teda nespasíte, ale minimálně Ameriku se můžete pokusit zachránit. Během tohoto svatého úkolu na vás čeká opravdu velká spousta překvapení, vývojů příběhu a taky velká dávka zmatků a otazníků. Příběh je ale super a zakončení čekat určitě nebudete.

Madd Mikkelsen

Nechejte se unést bízárností

Hideo Kojima a celý Kojima Productions tým si dal záležet aby vám ukázal slušnou dávku bizarností se špetkou Japonské kultury doprovázejícími Americkými hvězdami ať už filmové branže, nebo šoubyznysu. Je to teda slušná nálož, ale stojí to za to.

Pokud nejste unavení dlouhým hraním a taky vás dokáže pár desítek hodin pouze dodáváním balíčků zabavit, platina za to taky stojí a pokud na to nejste vřele doporučuji si Death Stranding zahrát i tak. Je to zážitek, který by jsem si velice rád znovu zopakoval a doufám že pro nás vývojáři připraví něco dalšího a já si to od znovu zase vychutnám.


Naše skóre:

9/10


Napsal: redex

Přidáno dne: 11.07.2024